Followers

Monday 6 June 2011

Kesan Penebangan Hutan Di Negara Kita

Hutan merupakan khazanah alam yang amat berharga kepada umat manusia. Hutan bukan sahaja berfungsi membekalkan oksigen kepada kita, malah menyediakan habitat kepada flora dan fauna. Namun, proses pembangunan telah menyebabkan hutan ditebang dan dibersihkan.
     Impak utama daripada penebangan dan pembersihan hutan ialah tanah runtuh. Tanah runtuh terjadi akibat tiadanya pokok-pokok yang selama ini bertindak sebagai penyokong tanah. Peristiwa tanah runtuh di Selangor dan Pulau Pinang pada tahun 2006 telah mengakibatkan kehilangan nyawa dan harta benda.
    Selain itu, kepupusan flora dan fauna juga akan berlaku. Pembersihan hutan untuk tujuan pembangunan akan mengakibatkan banyak hidupan hutan akan terjejas kerana tiada sumber makanan dan tempat tinggal yang sesuai. Generasi akan datang juga akan menerima impaknya kerana tidak mengenali flora dan fauna yang pupus.
     Konklusinya, sikap mementingkan keuntungan oleh sesetengah pihak haruslah dibendung sebelum hutan kita musnah. Pemodenan yang kita impikan mungkin akan memakan diri kita pada masa akan datang bak kata pepatah menang sorak kampong tergadai.

No comments:

Post a Comment