Followers

Monday 6 June 2011

Penyakit Kanser

Penyakit kanser telah meragut beribu-ribu nyawa pada setiap tahun. Terdapat beberapa jenis kanser yang sering kita tonton dan dengar melalui media masa. Kanser payudara dan servik sering menyerang kaum wanita. Terdapat juga kanser tulang, darah dan jenis kanser lain.
     Sebagai masyarakat yang prihatin, kita perlu kerap melakukan pemeriksaan kesihatan bak kata pepatah mencegah lebih baik daripada mengubati. Pemeriksaan kesihatan perlu dilakukan di hospital atau klinik secara berkala. Hal ini kerana kanser jika dapat didiagnosis pada peringkat awal lebih mudah untuk diubati.
     Bukan itu sahaja, kita perlu mendapat maklumat yang tepat tentang penyakit kanser melalui wahana yang betul. Sebagai contoh, dapatkan maklumat melalui ceramah kesihatan yang sering diadakan, risalah dan majalah kesihatan. Perkara ini penting untuk mengelakkan sebarang salah anggap yang boleh melemahkan semangat penghidap kanser.
     Konklusinya, kanser amat ditakuti oleh semua lapisan masyarakat. Pihak Kementerian Kesihatan Malaysia telah bertindak menyalurkan maklumat terkini melalui pelbagai cara kepada masyarakat. Kini, pihak masyarakat pula perlu peka dengan kesihatan diri demi keluarga dan negara tercinta. 

No comments:

Post a Comment