Followers

Monday 6 June 2011

Kepentingan Mempelajari Sejarah

Kejayaan sesebuah negara berasaskan kegemilangan zaman silam. Peristiwa masa lampau amat berguna untuk dijadikan pedoman hidup masa sekarang dan akan datang. Sehubungan itu, kita mesti mempelajari sejarah kerana membawa pelbagai manfaat yang positif.
      Sejarah amat berguna untuk mewujudkan patriotisme dalam kalangan masyarakat terutamanya remaja. Semangat menentang penjajah yang ditunjukkan oleh para pejuang kemerdekaan zaman dahulu mampu mewujudkan semangat patriotik dalam diri para remaja.
      Kepentingan sejarah terbukti dengan mewajibkan mata pelajaran Sejarah di peringkat sekolah.
      Selain itu, melalui sejarah kita boleh belajar daripada kesilapan yang berlaku pada waktu dahulu. Peristiwa Melaka dijajah Portugis pada tahun 1511 perlu dijadikan iktibar oleh para pemimpin dan rakyat pada masa sekarang. Jika kita leka, tidak mustahil kemerdekaan kita selama ini juga turut terancam, kerana pelanduk sering melupakan jerat, tetapi jerat tidak pernah melupakan pelanduk.
      Pendek kata, tanpa sejarah kita akan menjadi masyarakat yang tidak mempunyai panduan. Oleh itu, dalam kesibukan mengejar kemajuan sains dan teknologikita tidak harus melupakan sejarah dan asal usul kita agar wawasan negara pada masa akan datang tidak akan terjejas.

No comments:

Post a Comment