Followers

Friday 30 September 2011

KEPENTINGAN KITAR SEMULA

Kitar semula barangan merupakan salah satu sikap yang perlu dipupuk oleh setiap warga Malaysia. Hal ini kerana untuk mengelakkan pembaziran dan mencemarkan alam sekitar. Justeru itu, kita hendaklah menjaga alam sekitar kita supaya bersih dan tidak mengotorkannya.asalamualaikum dan selamat sejahtera.kitar semula barangan yang sudah terpakai adalah satu perbuatan yang baik.
Terdapat beberapa kepentingan kitar semula yang boleh kita perolehi . Antaranya ialah :

1. Mengurangkan pencemaran alam sekitar . Apabila ramai dikalangan masyarakat yang
mengamalkan amalan kitar semula , masalah pencemaran boleh diatasi dengan lebih efektif .

2. Memupuk sikap berjimat cermat . Sikap berjimat cermat mamberikan banyak faedah kepada pengamalnya . Kita boleh menabung atau mengurangkan penggunaan sesuatu sumber.

3. Menceriakan persekitaran alam sekitar . Melalui kaedah guna semula , kita boleh memanfaatkannya untuk menceriakan persekitaran kita . Contohnya kita boleh menggunakan botol - botol yang terpakai untuk dijadikan pagar kawasan pokok bunga .

4. Mengurangkan penggunaan sumber . Melalui kitar semula kita boleh mengurangkan penggunaan sumber kerana kita boleh mengurangkan pembelian untuk sumber yang baru dengan menggunakan sumber yang sedia ada .

5. Menambah pendapatan kita . Melalui amalan jual beli , kita boleh menambahkan lagi pendapatan kita di samping memberikan peluang pekerjaan kepada sesetengah pihak . Ini boleh mengurangkan kadar pengangguran rakyat di Malaysia .

sekian



Post by; NURUL ASMA IZWANI

No comments:

Post a Comment