Followers

Thursday 29 September 2011

Kebaikan membaca buku

Sikap membaca buku dalam kalangan masyarakat hendaklah dipupuk sejak kecil .Hal ini demikian kerana,kita dapat menambahkan ilmu pengetahuan dan dapat kemahiran berfikir untuk membuat karangan dalam Bahasa Melayu.Justeru itu, kita haruslah menjadikan sikap membaca buku sebagai amalan harian kita setiap masa.
Biasanya ini antara soalan yang ditanya oleh lecturer saya dulu di UM berkaitan ttg dunia akademik. Orang yang banyak baca adalah orang yang banyak mengetahui dan memahami. Seterusnya membawa perubahan kepada dunia dan masyarakat. Saya bersetuju bahawa membaca itu sebenarnya adalah jambatan ilmu.. Suatu yang harus dipraktikkan oleh semua pemimpin, semua usahawan dan semua pendakwah Islam. Malah al-Quran bermula dengan ayat pertamanya dengan Iqra' iaitu bacalah... bacalah dengan nama tuhanmu yang menciptakan..
Kebaikan menjadikan membaca sebagai satu budaya adalah cukup bagus daripada melepak tak tentu pasal atau membuang masa dengan perkara yang tidak berfaedah. Walaupun kita x sempat nak baca 1 buku sebulan maka cukuplah kita menggunakan teknologi internet ini utk explore dunia ilmiah dan sumber² bacaan dengan cara yang lebih konsisten. Saya rasa kita patut menggunakan RSS reader spt Google Reader, Bloglines, Netvibes, Newsgator dan pelbagai jenis lagi.
Sebagai contoh saya menjadikan Google Reader sebagai pemudah cara memaparkan berita dan info artikel penting setempat yang cukup praktikal di baca.. Sepertimana orang baca paper tiap² pagi begitulah rutin saya membaca RSS Feed di dalam Google Reader untuk mendapatkan pelbagai bahan bacaan yang penting. Contoh blog & web yang boleh di'baca' mudah di dalam Google Reader tanpa bersusah-payah membuka url web tersebut.
Anda boleh subscribe seberapa banyak RSS Feed website atau blog yang anda minat dan membacanya bagi menambah pengetahuan. Saya selalunya banyak membaca rss feed berkaitan dunia webmaster, design & programming, management & marketing serta beberapa rss berkaitan motivasi, agama, politik, ekonomi dan lain-lain yang boleh membantu menjadikan diri kita sebagai insan yang berinformasi.
Mmg sekarang ni saya x sempat nak beli buku... kecuali ebook yang boleh di download dari amazon atau mentor² internet marketing. Ia masih lagi sumber pengetahuan penting saya selain daripada buku konvensional.
Apapun kita perlu membaca supaya tidak ketinggalan ke belakang.. Ada juga segelintir rakan-rakan seperjuangan saya terutamanya webmaster atau designer yang terperuk di workstation berjam-jam dan berhari lamanya banyak ketinggalan dari arus media perdana krn sibuk kerja semata-mata. Bila keluar dan bersosial mereka seperti 'lost' kerana tiada sumber cerita utk bersembang selain dari soal design atau web.. So sebab itulah pentingnya juga Google Reader ini membantu kita untuk 'menangkap' cerita-cerita dan bahan ilmiah untuk dibaca. Sekian, terima kasih.           POST BY: NURUL ASMA IZWANI

No comments:

Post a Comment