Followers

Monday 26 September 2011

Faktor-faktor Pelajar Ponteng Sekolah

Pada pendapat saya, gejala ponteng sekolah di kalangan pelajar semakin meningkat. Sesetengah pelajar ponteng sekolah untuk pergi ke siber kafe. Ada pelajar yang tersilap memilih kawan yang membawa perkara negatif kepada kita. Oleh itu, kita janganlah terlibat dalam gejala ponteng sekolah.
Dihasilkan oleh Syaiela. http://pmr.im/show.php?n=802461&nS=15480&t=faktor-faktor_pelajar_ponteng_sekolah_by_syAieLa.html

Semakin banyak kes-kes yang melibatkan pelajar sekolah. kes yang paling ketara di bincangkan kini ialah kes ponteng sekolah. Banyak faktor yang boleh di kaitkan dalam kes tersebut.

     Antaranya ialah pengaruh rakan sebaya. Sebilangan pelajar tidak mengetahui bagaimana untuk memilih rakan sebaya yang mempunyai akhlak yang baik dan positif.

     Kita juga tidak boleh menyalahkan sesiapa melainkan diri pelajar sendiri. Sikap mereka yang suka memberontak dan mencuba apa yang rakan mereka lakukan.

     Seterusnya ialah masalah keluarga. Ibu bapa yang sering bergaduh di depan anak-anak boleh mempengaruh emosi mereka. Pelajar akan berasa tidak selesa dan terganggu. Ia akan menyebabkan pelajar malas untuk belajar.

     Selepas itu, pengaruh media massa juga menjadi salah satu punca utama kini. Hiburan media massa seperti internet, filem-filem dan majalh-majalah luncah memberi pengaruh hebat kepada pelajar. Kemudahan yang paling di genari pelajar ialah kafe siber yang menyediakan komputer serta internet dan permainan yang boleh melalaikan pelajar.

     Oleh itu, ibu bapa, guru, masyarakat sekeliling haruslah bersatu padu untuk menyelamatkan generasi akan datang daripada gejala ponteng sekolah.

PUTERI NUR ATHIRA ELYANA BINTI ROSLAN

No comments:

Post a Comment